SAM-modellen (Successive Approximation Model) är en flexibel utvecklingsmodell som används vid skapande av e-learning. Modellen har haft en betydande inverkan på e-learningbranschen genom att bl.a. använda agila och iterativa designmetoder. SAM-modellen kan ses som ett alternativ till traditionella modeller, t ex ADDIE-modellen.
Modellen är skapad av Michael Allen (Fil.dr i pedagogisk psykologi) och fokuserar på iteration och samarbete. Arbetsättet går ut på att snabbt framta en första prototyp som sedan används för feedback och lärande, och på och successivt förbättra produktionen till att den slutgiltiga versionen uppfyller behov och mål.
SAM-modellens tre huvudfaser
Förberedelsefas
Det här är den första fasen där behoven står i fokus. I den har fasen beskrivs bakgrunden till projektet, den tilltänkta målgruppen beskrivs, mål med produktionen beskrivs. I fasen hanteras även frågor som tidsplan, omfattning och resurser och budget.
Iterativ designfas
Denna här fasen övergår påbörjas det praktiska arbetet genom skapandet av en första version eller prototyp av e-learningen. Målet är att snabbt komma fram till en fungerande e-learning som används av olika intressenter för att utvärdera, ge feedback och förslag på utökad och förbättrad funktionalitet. Fasen innehåller tre steg:
a. Savvy start: Det här steget innefattar en brainstorming-session som involverar intressenter och utvecklingsteamet för att dela och diskutera idéer, identifiera eventuella problem och komma överens om den initiala designmetoden.
b. Designbevis: En första prototyp skapas för kursen baserat på de beslut som fattats under Savvy Start. Prototypen ska innehålla både kursstruktur, navigering, interaktioner och en övergripande design. Designbeviset delas därefter med samtliga intressenter för granskning och insamling av feedback. Feedbacken används sedan för att successivt förbättra prototypen.
c. Designiterationer: Utvecklingsteamet fortsätter att förbättra prototypen baserat på mottagen feedback från intressenter och upprepar processen tills en godkänd design finns.
Iterativ utvecklingsfas
I den tredje fasen i modellen skapas den kompletta e-learningen utifrån resultatet av tidigare genomförda faser och steg. Arbetet med insamling och omhändertagande av feedback fortsätter även i den är fasen för att göra förbättringar vid skapandet av e-learningen. När produktionen är färdigutvecklad testas den för att säkerställa att den uppfyller uppställda mål och håller rätt kvalitet. Fasen avslutas med lansering.
SAM-modellen vs ADDIE-modellen
SAM-modellen kan sägas baseras på agila tankar och principer för utveckling medan ADDIE-modellen har sin utgångspunkt i traditionell s.k. sekvensiell utveckling.
SAM-modellen anses av sina förespråkare vara en smidig, iterativ modell som möjliggör ett snabbt prototypframtagande. Modellen baseras på ett nära samarbete mellan utvecklingsteam, beställare och användare. Det är självklart önskvärt i alla projekt och även om ADDIE-modellen följer en mer linjär och systematisk process, med fördefinierade faser som genomförs i en viss ordning, kan även ADDIE-modellen vara att föredra i vissa situationer.
Båda modellerna har sina för- och nackdelar och valet av vilken modell som ska användas beror därför på varje enskilts projekt specifika behov och förutsättningar.
SAM-modellen styrkor...
...och några situationer när den inte är optimal
I vissa projekt kan mer detaljerat förarbete och plannering vara att föredra innan design och utveckling påbörjas. Det kan t ex i produktioner där det redan från början finns tydliga och detaljerad krav på t ex design, utformning och mätning. I de fallen kan det bli effektivare att använda ett mer sekvensiellt arbetssätt, som delas in i olika etapper och leveranser utan arbeta med prototyper.
Agila arbetssätt som SAM kan också ha svårigheter att vara effektivt vid stora projekt med olika typer av beroenden, t ex många intressenter. I den typen av projekt behövs ofta en tydlig planering och struktur.